VERBAND TUSSEN ACNE VULGARIS EN VOEDING

Al tientallen jaren proberen onderzoekers de oude theorie te bewijzen, gevoed door populaire mythen en overtuigingen: de associatie tussen acne en voeding.

Het uiterlijk is te wijten aan een stoornis in de pilosebaceous-eenheid. Deze eenheid bestaat uit een haarzakje en een talgklier. De talgklieren produceren talg of vet rond de haarzakjes, maar door verschillende factoren (stress, voeding, hormonen) produceren de talgklieren te veel talg, raken de haarzakjes verstopt en treedt er een ontsteking op. De talgklieren worden overal op de huid aangetroffen, maar zijn groter en overvloediger op het gezicht, de nek, schouders en bovenrug. Klinische manifestaties omvatten niet- inflammatoire laesies (comedonen) en inflammatoire laesies (papels, puisten en knobbeltjes).

Kinderen in de puberteit of zelfs zwangere vrouwen hebben door hormonale veranderingen veroorzaakt door het endocriene systeem meer kans op deze huidziekte. Acne of ook wel acne vulgaris genoemd, is een van de meest voorkomende huidpathologieën, met een prevalentie van ongeveer 85% onder jongeren tussen 15 en 24 jaar. Toch blijven veel mensen op volwassen leeftijd last van acne en daarom neemt de prevalentie bij volwassenen toe. Het beïnvloedt mensen in verschillende aspecten van het leven, zoals zelfrespect of sociale relaties.


Bovenal zijn voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (voorbeelden), melk en melkderivaten en verzadigde en transvetzuren gerelateerd aan het verschijnen van acne vulgaris. Het westerse dieet bevat al die voedingsmiddelen die acne zouden veroorzaken. Daarom zou dit type dieet insuline en insulineachtige groeifactor type 1 (IGF-1) verhogen,
zouden metabole stoornissen optreden en zou dit alles acne tot gevolg hebben.


Melk bevat veel gerelateerde componenten, zoals voorlopers van testosteron, stimulatoren van schildklierhormonen, aminozuren zoals glutamine of leucine, onder andere. Door melk van een drachtige koe te consumeren, consumeren we ook de in dit stadium geproduceerde hormonen


Tegelijkertijd lijkt het erop dat andere voedingsstoffen kunnen worden gebruikt bij preventie of behandeling, met name bepaalde vitamines (A, E), mineralen (jodium, zink), omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren en voedingsvezels. Dit laatste zorgt ervoor dat koolhydraten langzamer worden opgenomen door de glycemische index van voedsel te variëren; reden waarom de invloed van de voedingsvezel te wijten kan zijn aan de verlaging van de glycemische index en niet op zichzelf. Omega-3-vetzuren hebben ontstekingsremmende eigenschappen en er wordt aangenomen dat het eten van voedsel dat rijk is aan omega-3 ontstekingen en dus acne zou verminderen. Daarom zou het ideale “anti-acne” dieet een dieet zijn dat gebaseerd is op een hogere inname van groenten en fruit met een lage glycemische index, vis en een afname van de consumptie van melk en
zuivelproducten.

More Stories
Alledaagse schoonheid: 10 tips om er op je best uit te zien